پارسیان آذر

ارائه دهنده خدمات حسابداری و نمایندگی نرم افزارهای حسابداری پارسیان

ارائه دهنده خدمات حسابداری و نمایندگی نرم افزارهای حسابداری پارسیان

پارسیان آذر

پیوندهای روزانه

مسئولیت حسابرسان

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶ ب.ظ



🔹 مسئولیت حسابرسان شناسایی خطرهای مذکور تا حد امکان و با استفاده از روش هایی مثل طرح پرسش های پیشنگرانه، وارسی تحلیلی رویدادها و معاملات و استفاده از چک لیست های مربوطه (که در ادامه ذکر خواهد شد) بر این اساس توجه حسابرسان به موضوع خطر حسابرسی و اجزا آن بایستی بسیار فراتر از صرفاً استفاده از چک لیست های استاندارد موجود و یا استفاده از کاربرگ ها و روش های حسابرسی سال قبل برای تبدیل اجزا خطر حسابرسی به تعدادی ارقام کمی و استفاده از آن ها برای تعیین حجم ازمون های محتوا باشد.


🔹  همچنین بطور مستمر اجزا خطر حسابرسی مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار گرفته و در صورت تغییر براورد در خطر های مذکور اثار آن را بر نوع، ماهیت، زمانبندی و حجم آزمون های محتوا تعیین میشود.


🔹 در واقع هر کار حسابرسی می تواند منحصر به فرد باشد و با سایر شرکت های با فعالیت مشابه و حتی سال مالی قبل، متفاوت باشد. لذا در شناسایی خطر های کنترل و ذاتی توجه خاص به شرایط همان سال بسیار مهم است. از عمده مخاطراتی که در فرایند شناسایی و براورد خطرهای کنترل و ذاتی وجود دارد ومستقیما به کارخود حسابرسان ارتباط دارد که بخشی از خطر عدم کشف محسوب میشود به شرح زیر می باشد:


۱) خطر عدم تجربه و دانش حسابرسان

۲) خطر عدم شناخت کافی از فعالیت صاحبکار و محیط حاکم بر آن

۳) خطر اجرای روش های نامناسب بررسی براورد خطرهای کنترل و ذاتی

۴) خطر قضاوت نادرست در براورد خطرهای کنترل و ذاتی

۵) خطر نمونه گیری در آزمون های رعایت سیستم کنترلهای داخلی

۶) اجرای ازمون های محتوا به دو بخش زیر تفکیک می شود:

✅ ارتباط آزمون های محتوا با خطر حسابرسی

 

الف) نوع، ماهیت و زمانبندی آزمون های محتوا:


🔹 تعیین نوع، ماهیت و زمانبندی آزمون های محتوا با توجه به سطح براوردی احتمال خطرهای کنترل و ذاتی و در نتیجه کاهش خطر عدم کشف بر اساس توجه به ماهیت خطرهای شناسایی شده برای هر حساب. سطح اهمیت براوردی. شناخت کافی از فعالیت صاحبکار و محیط حاکم بر ان.


🔹 تجربه و دانش حسابرسان و سایر اطلاعات و شواهد جمع اوری شده در طول حسابرسی و بطور کلی بر اساس قضاوت حسابرسان می باشد. هر چند که برنامه ها و چک لیست های کلی و استاندارد اجرای آزمون های محتوا نیز وجود دارد. (و بر اساس قضاوت حسابرسان بایستی تعدیل شود.)

 

ب‌) حجم آزمون های محتوا:


🔹 برای کاهش خطر نمونه گیری در آزمون های محتوا (یکی از موارد اصلی خطر عدم کشف) حسابرسان با استفاده از سطح براوردی احتمال خطرهای کنترل و ذاتی ودر نتیجه کاهش خطر عدم کشف و استفاده از مدل ریسک حسابرسی حجم آزمون های محتوا (یا تعداد نمونه ها) را براورد می نمایند و در واقع معیارهای کیفی اجزا خطر حسابرسی را برای تعیین تعداد نمونه به معیارهای کمی تبدیل می نمایند. که در ادامه به بررسی فرایند این کار می پردازیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۲
پارسیان آذر

مسئولیت حسابرسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی