پارسیان آذر

ارائه دهنده خدمات حسابداری و نمایندگی نرم افزارهای حسابداری پارسیان

ارائه دهنده خدمات حسابداری و نمایندگی نرم افزارهای حسابداری پارسیان

پارسیان آذر

پیوندهای روزانه

تجزیه و تحلیلهای صورتهای مالی‌

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴ ق.ظ


🔹 سرمایه‌گذاران باید از اطلاعاتی که در صورت‌های مالی یک واحد تجاری ارائه شده‌اند، برای کمک به ارزیابی آن واحد تجاری به عنوان گزینه‌ای بالقوه برای سرمایه‌گذاری خود بهره ببرند.برای مشاهده ریز مطالب روی ادامه مطلب کلیک کنید 


🔹 سود خالص و صورت سود و زیان

در دوران سودهی کامل، سود خالص نقطه‌ی بسیار مناسبی برای آغاز تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی است. عدد نهایی سود خالص در صورت سود و زیان واحد تجاری، تصویر مطلوبی از سوددهی را به نمایش می‌گذارد. این امر بدین سبب است که عدد نهایی سود خالص ارزش درآمدهای واحد تجاری را در برابر تمام هزینه‌های تولید، استهلاک، مالیات، بهره و سایر هزینه‌های کسر شده از درآمد قرار می‌دهد. با این حال نباید از صورت سود و زیان به عنوان تنها منبع برای ارزیابی عملکرد یک واحد تجاری استفاده کرد.


 🔹 حاشیه‌ی سود عملیاتی

حاشیه‌ی سود عملیاتی یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که سوددهی و کارایی واحد تجاری را نشان می‌دهد. حاشیه‌ی سود عملیاتی مقادیری که واحد تجاری پیش از کسر بهره و مالیات کسب نموده را با درآمد حاصل از فروش عملیاتی آن مقایسه می‌کند. حاشیه‌ی سود عملیاتی به تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بالقوه کمک می‌کند تا دریابند که مدیران واحد تجاری تا چه اندازه در کنترل هزینه‌ها و ایجاد درآمدهای سودده مرتبط با عملکرد اصلی واحد تجاری، موفق بوده‌اند. حاشیه‌ی سود عملیاتی بالا نشانه‌ی محکمی است بر این نکته که واحد تجاری هزینه‌های خود را به خوبی مدیریت می‌کند و فروش خود را با سرعت بالاتری نسبت به سرعت رشد هزینه‌ها افزایش می‌دهد.

 

🔹 نسبت‌های مرتبط با سهام

صورت‌های مالی یک واحد تجاری می‌توانند برای دستیابی به ارزش سهام و قابلیت سوددهی آن مورد استفاده‌ی سهام‌داران قرار گیرند. در فرایند دستیابی به ارزش سهام شرکت معیارهای متنوعی دخیل هستند.

 

🔹 سود هر سهم

سود هر سهم شاخصی است که به سرمایه‌گذاری مرتبط می‌شود و سوددهی واحد تجاری را برای هر سهم نشان می‌دهد.


🔹 نسبت قیمت به درآمد هر سهم

نسبت قیمت به درآمد هر سهم، سود هر سهم را در قیاس با قیمت سهام جاری قرار می‌دهد تا از این طریق بتواند تا حدی به ارزش‌گذاری صحیح‌تر واحد تجاری بپردازد.

 

🔹 نسبت قیمت به ارزش دفتری

نسبت قیمت به ارزش دفتری به عنوان یک ارزش بنیادی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود چرا که این نسبت ارزیابی بازار از واحد تجاری را با ارزش واقعی آن مقایسه می‌کند.


🔹 نسبت پرداخت سود سهام

نسبت پرداخت سود سهام یکی دیگر از معیارهای مفید برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی است. نسبت پرداخت سود سهام می‌تواند میزان رشد واحد تجاری، ثبات آن و سود پرداخت شده به سهامداران را نشان دهد. نسبت پرداخت سود سهام درصدی از درآمد واحد تجاری را که در قالب سود سهام به سرمایه‌گذاران در سهامِ واحد تجاری پرداخت شده را نشان می‌دهد. هرچه نسبت پرداخت سود سهام بالاتر باشد، اعتماد بیشتری به درآمدهای واحد تجاری در مورد مدیریت ثبات پرداخت سودِ ایجاد شده و پایداری بیشتری برای واحد تجاری درنظر گرفته می‌شود. 


🔹 سود انباشته

سود انباشته، نشان‌دهنده‌ی آن مقدار از سود است که به صورت سود سهام به سهام‌داران پرداخت نشده است. سود انباشته نشان می‌دهد که کدام بخش از سودهای واحد تجاری در راستای توسعه‌ی تجارت آن قابل سرمایه‌گذاری مجدد هستند.

 

🔹 ترازنامه

اجزای دارایی‌ها و بدهی‌ها واحد تجاری درترازنامه ارائه می‌شوند. این صورت مالی یک تصویر آنی از سلامت کلی واحد تجاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. ترازنامه علاوه بر این تصویری از وضعیت بدهی‌های واحد تجاری را به دست می‌دهد.


🔹 نسبت‌های بدهی

نسبت‌های‌های بدهی نظیر نسبت جاری، که می‌توانند با استفاده از اطلاعات ارائه شده در صورت‌های مالی محاسبه شوند، تحلیل‌گران را قادر می‌سازند تا به بدهی‌های پرداخت نشده خود رسیدگی کنند.


🔹 هزینه‌های سرمایه‌ای

هزینه‌های سرمایه‌ای بالا می‌تواند در ارزیابی وضعیت مالی جاری واحد تجاری و پتانسیل‌های رشد آن مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی