پارسیان آذر

ارائه دهنده خدمات حسابداری و نمایندگی نرم افزارهای حسابداری پارسیان

ارائه دهنده خدمات حسابداری و نمایندگی نرم افزارهای حسابداری پارسیان

پارسیان آذر

پیوندهای روزانه

قرارداد کار سفید‌ امضاء جرم است؟

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۱۷ ب.ظ


🔻این جمله را بعنوان یک تیتر خبری زیاد میخوانیم .

عموما برای تاکید بر حمایت از قشر کارگری ، اینگونه اظهارنظر میکنند درحالیکه صرف وجود قرارداد سفید امضاء نه تنها جرم نیست بلکه به استناد هیچیک از مواد قانون کار جمهوری اسلامی، حتی تخلف نیز محسوب نمیشود و هیچ منع قانونی برای تنظیم قرارداد سفید امضاء با توافق طرفین وجود ندارد .


اما به موجب ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (تعزیرات)، اگر از این سفید امضایی که به کارفرما سپرده شده و یا به هر طریق به دست آورده ، سوء استفاده نماید، قابل تعقیب کیفری و مجازات خواهد بود.


بنابراین نکته مهم و اساسی این که صرف وجود قرارداد سفید امضاء تخلف یا حتی جرم نیست .اما چنانچه کارفرما از قرارداد مذکور برخلاف توافقی که با کارگر داشته است سوءاستفاده نموده و مطالبی را به ضرر کارگر در آن درج نماید، درصورت اثبات قابل مجازات کیفری خواهد بود که تشخیص این امر به لحاظ موضوعی بودن، در صلاحیت مرجع رسیدگی‌کننده خواهد بود. 


بدیهی است که تعقیب کیفری کارفرما، مانع از طرح دعوای حقوقی کارگر در اعلام بطلان " سند سفید امضای" داده شده در مرجع ذیصلاح نخواهد بود. 

جالب است بدانید که اگر کارگری ادعا کند که قراردادش سفید امضاء است ، به پرونده اش رسیدگی می شود و پرونده برای خط شناسی به دادگستری ارجاع می شود و در آزمایشگاه های تشخیص خط نیروی انتظامی، صحت این ادعا به راحتی قابل تشخیص است.


خبر بد اینکه درصورت اثبات این موضوع در محاکم دادگستری، برای مجرم بین یک تا سه سال حبس‌ درنظر گرفته شده است.

اما بدتر اینکه به استناد یکی از دستورالعمل های روابط کار وزارت کار، بخشی از سند مذکور که سفید امضاء بودن آن به اثبات رسیده ، در جریان رسیدگی مدنظر قرار نخواهد گرفت .

به موجب یک گزارش غیررسمی ، ۴۰% قراردادهای کارکنان در شرکتهای کوچک ، و صنوف ، سفیدامضاء هستند و این یعنی اینکه احتمالا کارفرمایان مذکور این اسناد را به امید واهی " سوء استفاده از کارکنان" ، از آنها اخذ نموده اند ، درحالیکه در ۵۰% موارد ، کارگران از عواقب قرارداد سفیدامضاء مطلع هستند و این یعنی اینکه احتمالا کارفرمایان به اهداف خود نخواهند رسید.

بعنوان نماینده کارفرمایان در مراجع حل اختلاف، میخواهم از فرصت استفاده نموده و از کارفرمایان محترم، و همکاران تلاشگر خودم در حوزه منابع انسانی و امور اداری و کارگزینی خواهش کنم که از قرارداد های سفیدامضاء استفاده نکنند و عواقب استفاده از آنرا به اطلاع کارفرمایان برسانند چراکه همانطورکه عرض کردم مضراتشان بیش از منافع احتمالی آنهاست. 

ضمن اینکه علاوه بر منع قانونی، اگر از دید منابع انسانی هم نگاه کنیم کارگر و یا کارمندی که از روز اول استخدام ، به وی دستور داده میشود تا بر خلاف میلش یک برگه سفید را " برای استفاده بعدی برعلیه خودش" امضاء کند ، احتمالا بعدا دیگر به کارفرما اعتماد نخواهد کرد و همیشه با این حس روابطش را با کارفرما تنظیم خواهد کرد که قرار است از وی سوءاستفاده شود، و با خود می اندیشد که" در برابر تلاشی که در کارگاه خواهم کرد ، قرار است کمتر از استحقاقم به من داده شود " و وجود این حس منجر به کاهش انگیزه و نهایتا کاهش بهره وری خواهد شد .

نتیجه ای که فکر نمیکنم هیچ کارفرمایی بدنبال آن باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی